Omastehoolduse infopunkt pakub Sulle teadmisi, tuge ja lootust enda või lähedase hooldamise teekonnal. Iga inimese lugu on oluline, iga teekond on väärt toetamist.
HOOLDUSVAJADUSEGA INIMESELE
Hooldusvajadusega inimese õigused ja kohustused
Hooldusvajaduseks loetakse olukorda, kus inimesel on puudest, pikaajalisest füüsilise või vaimse tervise probleemist või kõrgest vanusest kõrvalabi vajadus, mis ei võimalda iseseisvalt hakkama saada.
Oluline on teada, et hooldusvajaduse korral kehtivad inimesele kõik samad õigused nagu igale teisele Eesti inimesele. Hooldusvajadus ei vähenda inimene põhiõigusi. Ka hooldusvajadusega inimesel on õigus käia teatris, õppida ja töötada, kuuluda organisatsioonidesse, abielluda, võtta vastutust ja olla õnnelik lapsevanem ja elukaaslane. Liikuda ja suhelda ning täita oma elu eesmärke, elada tähendusrikast elu ja olla võimalikult kaasatud ühiskonnaellu. Senikaua kuni inimese õigusi ei ole seaduse alusel piiratud kehtivad inimesele kõik samad õigused ja kohustused nagu igale Eestis elavale inimesele.
Hooldusvajadusega inimese õigused ja kohustused on omakorda tihedalt seotud abi- ja hooldustegevusi osutavate inimeste õiguste ja kohustustega. See on omavaheline pidev koostöösuhe, kus on oluline avatud dialoog, vastastikune austus, ausus, lugupidamine ja väärikus.
Hooldusvajaduse korral on inimesel õigus:
- Saada vajadusel abi ja tuge kohalikust omavalitsusest oma elukvaliteedi säilitamiseks ja igapäevaeluga toimetulekuks. Abi -ja toetuse saamiseks tuleb pöörduda elukohajärgsesse omavalitsuse sotsiaalosakonda. Omavalitsusel on kohustus välja selgitada, milles on abi vaja, millises mahus ja millisel viisil on abi ja tugi kõige tõhusam ja inimesele sobivaim. Selleks viib omavalitsus läbi abivajaduse tervikliku hindamise koostöös abivajava inimesega ja teeb otsuse sobiva abi osas. Abivajaduse hindamise kohta saad soovi korral lugeda siit. Hindamisel võetakse arvesse terviklikult inimese tegevusvõime, füüsilise ja sotsiaalse keskkonnaga soetud asjaolud. Hindamisel tuleb ise aktiivselt osaleda ja jagada oma vajaduste ning võimaluste, raskuste ja piirangute kohta igakülgset, asjakohast ning tõest infot. Ühiselt selgitatakse, milline abi – sotsiaalteenus, toetus või muu toetav lahendus on võimalik ja parim inimese toetamiseks tema igapäevaeluga toimetulekuks.Kui inimesel on hooldaja või abistaja, kes aitab igapäevaelu raskustega toime tulla, siis tuleb sellest teada anda. Omavalitsus peab hindama ka selle inimese hoolduskoormust ja pakkuma vajadusel temale tuge, et ta suudaks täita oma hooldusülesannet.
Kohalikel omavalitsustel on ülesanne oma elanike vajadustest ja huvidest lähtudes korraldada ja juhtida sotsiaalteenuste osutamist, toetuste ja muu sotsiaalabi andmist.
Selleks on mitmekülgseid võimalusi. Seal juures on omavalitsustel kohustus korraldada vähemalt 13 sotsiaalhoolekande teenust: koduteenus, väljaspool kodu osutatav ööpäevaringne hooldusteenus, tugiisiku teenus, täisealise inimese hooldus, isikliku abistaja teenus, varjupaiga teenus, turvakoduteenus, sotsiaaltransporditeenus, eluruumi tagamise teenus, võlanõustamisteenus, lapsehoiuteenus, asendushooldusteenus ja järelhooldusteenus.
Juhul kui nende teenuste hulgas ei ole inimese vajadustele sobivat lahendust, siis on kohalikul omavalitsusel kohustus ja võimalus ning suur otsustusõigus vajalike erilahenduste leidmiseks. Nendeks võivad olla muud vabatahtlikult osutatavad sotsiaalteenuste ja -toetuste maksmise tingimused ja korrad. Omavalitsustel on selleks alati õigus ja võimalus leida sobivaid paindlikke ja kogukonna ressurssidele toetuvaid lahendusi.
- Kaasa rääkida ja võtta abivajaduse hindamise juurde oma lähedane, hooldaja või muu tugiisik, keda usaldatakse ja kellega koos tunned ennast turvaliselt.
- Taotleda endale ametliku hooldaja määramist vastavalt abivajava inimese omavalitsuses kehtivale hooldaja määramise korrale. Igal omavalitsusel võivad olla väiksed erisused hooldaja määramise korras. Samuti on lastele ja täiskasvanutele hooldaja määramise korrad omavalitsustes erinevad. Seetõttu on oluline uurida konkreetse omavalitsuse hooldajaks määramise tingimusi. Hooldajaks määramise kord ja tingimused peavad olema kättesaadavad omavalitsuse kodulehel. Kõikide omavalitsuste hooldajaks määramise tingimused ja korrad on kättesaadavad ka Riigi Teatajas.
- Saada kohalikust omavalitsusest arusaadaval viisil ehk tavainimesele mõistetaval viisil nõustamist, selgitusi ja abi olemasolevate abimeetmete ja toetuste ning nende saamiseks vajalike avalduste ja toimingute tegemisel.Kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötajal tuleb kõikidest kehtivatest tingimustest ja kordadest arusaadaval viisil selgitusi ja juhiseid anda ning ka abistada tuge vajavaid inimesi nende tingimuste ja avalduste täitmisel.
- Saada omavalitsuselt rahalist toetust või omaosaluse tasumisest vabastamist, kui teenused ja abi on tasulised ning inimesel ei ole endal piisavalt rahalisi vahendeid, et nende eest tasuda.
Hooldusvajadusega inimese kohustused:
- Omavalitsuselt abi ja tuge taotledes tuleb aidata igati kaasa tervikliku ja asjakohase informatsiooni kogumisele. Abi- ja toetusvajaduse hindamisel tuleb teha koostööd, jagada oma võimaluste ja vajaduste kohta igakülgset infot ja andmeid. Omavalitsusel ei ole tavaliselt endal terviklikku infot abivajava inimese võimaluste, isikliku elu kohustuste ja olemasoleva toetusvõrgustiku kohta. See tähendab muuhulgas vajadusel ka info jagamist oma sissetulekute ja finantskohustuste kohta, et omavalitsus saaks teha otsuseid rahaliste toetuste või omaosalusest vabastamise kohta.
- Anda omavalitsuse sotsiaaltöötajale teada, kui abivajadus on oluliselt muutunud (suuremaks või väiksemaks) või abi ei ole enam vajalik. Omavalitsuse sotsiaaltöötajal teeb sellise info korral abivajaduse vahehindamise. Abivajaduse olulisel muutusel võivad muutuda ka teenused ja abistajate ülesanded. Sel juhul vaadatakse koostöös omavalitsuse või teenuseosutajaga üle vajalik abi ja muudetakse seda vastavalt uuele vajadusel.
- Tasuda teenuste eest omaosalust, kui omavalitsuse teenustel on omaosaluse tasumise kohustus ning selleks on olemas piisavalt vahendeid.